2010.09.13.
15:17

Írta: diobisztro

Citromtorta Thomas Keller nyomán


Minap találkoztam a recepttel, miközben egy baráti vacsora menüjét raktam össze, ahol most franciául fogok főzni. Egyik desszertnek citromtortát gondoltam, az olyan könnyű, mégis krémes, egy húsos menü után finom lehet. Nem vagyok a citromos íz kedvelője édességben, de keresztgyerek anyukája és apukája is kellő lelkesedéssel volt a desszert terv kipróbálása iránt, így belevágtunk. Nem elhanyagolható szempont, mint már korábban írtam, hogy linzer tésztában jó vagyok, a lótuszvirág szilvatorta fényeket gyújtott a fejemben:) A recept olvasásakor arra gondoltam, ha az igazi séfeket gyönyörködteti az egyszerűség, nekem most erre van szükségem leginkább, ugyanakkor kedvelik a tökéletes ízeket, akkor miért ne tanulnék Thomas Kellertől? A tészta érdekessége a fenyőmag, itthon nem lehet mindenhol kapni, így most pörkölt sótlan mogyoróval helyettesítettem. A tészta előnye, amit most ki is használtam, hogy előző nap el lehet készíteni.

Hozzávalók - tészta:
30 dkg sótlan mag, fenyőmag, dió, mogyoró közepesre darálva, ez nálam annyit jelent, nem massza, és nem darabok
8 dkg cukor
fél vaníliarúd kikapart belseje
25 dkg vaj
1 egész tojás
10 dkg vaj

A tészta hozzávalóit nem gyúrjuk, hanem gyors, határozott mozdulatokkal összeállítjuk, mert a vaj megolvadhat. Három részre osztjuk, egyet használunk fel, így marad még 2 tortához alapanyagunk, amit lefagyasztunk. Felhasználás előtt megnézzük formázható-e a tészta, ha nem, szoba hőmérsékleten felmelegítjük, a piteformába illesztjük. Ezt lehet a formába nyomkodva, vagy kinyújtva megtenni. A tésztát megszurkáljuk, lefedjük sütőpapírral, rászórunk lencsét vagy rizst teszünk rá nehezéknek.200 fokon légkeverés funkcióval 25-30 perc alatt megsütjük.

Hozzávalók - krém:
18 dkg cukor
2 db egész tojás
2 db tojásnak csak a sárgája
1,2 dl citromlé frissen facsarva kb.3-4 db

Összekeverjük a tojásokat a cukorral 1 percig a tálban, utána a forró gőz fölött 2 percig fokozatosan növeljük a fokozatot a robotgépen, a citromlevet fokozatosan hozzáadjuk, és 8-10 percig keverjük. Látjuk hogyan változik a krém, gyönyörűűűűű!!! Lehúzzuk a tűzről, a vajat darabokban adjuk hozzá, folyósabb lesz a krém , de ahogy elkezd hűlni, szépen megszilárdul. Eddig Keller mester utasításai szerint jártam el, de mivel a tésztára nem azonnal, hanem már kihűlése után tettük rá a krémet, ezért az összeállításnál szükség volt egy kis meleg, pikáns, tehát nem édes lekvárra amivel megkentük a tésztát (jégszeder lekvárt használtunk by Ikea). Erre öntöttem a még meleg krémet aztán. Visszatettem a grill funkciós sütőbe 3-5 percre. NE MOZDULJATOK a sütő mellől!!!! Én 10-20 másodpercet késtem :)
A mester mézes mascarponét ajánl hozzá, nem minden ok nélkül :) Nálam most ez kimaradt, de legközelebb kötelező!!! Íme a végeredmény.
Még valami: végig stoppert (illetve a sütő időzítő funkcióját) használtam, mert ki akartam próbálni, van-e szerepe ezeknek az időmeghatározásoknak a receptekben. Jelentem, van!! Tapasztalat szerzése a zajló folyamatokról, mi, mennyi, mikorra lesz ilyen vagy olyan, és nem utolsó sorban fejlődik az időérzék. Egy idő után nem az idő, hanem a látvány a megfelelő mutató.

Szólj hozzá!

Címkék: desszert édes

A bejegyzés trackback címe:

https://diobisztro.blog.hu/api/trackback/id/tr372620273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása