2011.01.11.
07:12

Írta: diobisztro

2011 trendje a gasztronómiában: "Kelkáposzta főzelék pulykasülttel"


Minap Csíki Sándor http://www.foodandwine.hu/2011/01/02/gasztronomiai-trendek-magyar-konyha-2011/ értekezésében olvastam a 2011-es év gasztronómiai terveiről. A  tervek között nem szerepel átütő trendváltozás, továbbra is a helyi termékek, alapanyagok felhasználása, az egészséges gyermekétkeztetés kérdésének megoldása,  az élelmiszer források fenntarthatósága, a gluténmentes táplálkozás elterjesztése jelenti a főbb irányvonalakat.  A magyar konyha tekintetében a minőségi alapanyagok előállításában történő előre lépés, igen sokat jelente a vendéglátás, és a civil konyha szintjén is.
Csíki Sándor az „egyszerűség, vissza az alapokhoz” jelmondatban foglalta össze az év filozófiáját.
Elgondolkodtam ezen a mondaton: vajon az én életembe ez hogyan integrálható? Néhány évvel ezelőtt a barátnőm anyukája váratlanul meghalt, és a barátnőmmel mikor erről beszélgettünk, azt mondta, ”Tudod, semmit nem csinálnék másként, jó életünk volt. Ő főzött nekünk, mi mindig megettük, tökéletes volt az öröm, mert ő adhatott, mi pedig hálásak voltunk érte. Egy valamit tegyél meg a kedvemért, tanuld meg anyukád ízeit, nekem ez hiányzik a legjobban. Bármennyire is próbálom felidézni, utána csinálni, soha nem sikerül úgy!” Ez a beszélgetés jutott eszembe a 2011-es évvel kapcsolatban. Aztán volt egy időszak, amikor anyukám kórházba került, és én nem csináltam mást, mint mindennap főztem, a klasszikus dolgokat: húsleves, töltött káposzta, sült hús, fasírt, főzelékek, ami eszembe jutott, anya a kórházból felügyelt, látogatáskor kóstolt, majd apa volt a fő kritikus, ha nála átment, akkor megtanultnak tekintettem az ételt.
Nos, ez az étel nem tartozik a legtrendibb ételek közé, de nagyon finom, és ebből az időszakból való, amit akkor tanultam. Igazán ekkor éreztem rá a főzés lényegére. A kelkáposzta főzelék! Ez csak azért érdekes, mert apa nem egy főzelék fun, de ezt megeszi:D
Hozzávalók:
1 fej kelkáposzta
3-4 krumpli kockára vágva
1-2 gerezd fokhagyma
1 kis fej vöröshagyma
csipet köménymag
só, ételízesítő natúr vagy vegeta, ha vegeta nem szükséges só

A kelkáposztát laskára vágjuk forró vízben 2-3 percig főzzük. Leöntjük róla a vizet, és tovább főzzük, (anya szerint, ha így járunk el nem puffaszt) a fűszerekkel, hagymával, krumplival. Készítünk egy paprikás rántást, amit tejföllel elkeverünk, kiveszünk a főzőléből hozzáadjuk a rántáshoz, elkeverjük, kiforraljuk, hogy ne legyen csomós és vissza öntjük a káposztához. Összeforraljuk, elkészült.

A feltét sült pulyka comb volt. Anya húsokat általában fűszersóval elkevert olajjal bekeni, állni hagyja, elősüti, tepsibe rakja, önt rá egy kis bort, mellé hagyma, fokhagyma, ketchup a tetejére, ennyi.
Nagyon finom volt, omlós a hús, ízletes a főzelék, ezt kaját bármikor szívesen.
Szóval vissza az alapokhoz! Nekem anyukám az alap.
                                          

7 komment

Címkék: főzelék

A bejegyzés trackback címe:

https://diobisztro.blog.hu/api/trackback/id/tr972620406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diobisztro 2011.01.11. 07:12:00

Kedves Tálaló! Van valami hasonlóság az ízlésünkben:DD Jó anyákat választottunk:D

diobisztro 2011.01.11. 07:12:00

Csíki Sándor: Kedves Sándor! Köszönöm a szép szavakat, igazán jól esett:DD
Azt gondolom az alapokhoz való visszatérés után, az alapoktól való eltérés hozhatja a változásokat, de az emlékeket akár ízek formájában is jó, ha meg tudjuk őrizni.

Bianka 2011.01.11. 07:12:00

Juj de jó, jöhetne most ebédre

Csíki Sándor 2011.01.11. 07:12:00

"Nekem anyukám az alap." - Őszintén szép mondat (és írás).

Tálaló 2011.01.11. 07:12:00

Én is szívesen készítem s eszem azokat az ételeket melyeket Anyutól meg a Nagyitól tanultam.S néhány ételt a férjem családjától is megtanultam.Így van az,hogy pl.a krumlifőzeléket kétféleképp készítem.Hogy mindegyikünk azt egye amit gyerekként megszokott s szeretett.A főzelék manapság nem túl divatos,pedig egészséges és finom.A kelkáposzta pedig az egyik kedvencem,s nálunk is ugyanígy készül.

eszterlánc21 · http://eszterlancfoz.blog.hu 2011.02.04. 15:55:03

a kelkáposztafőzelékkel sajnos továbbra sem tudok megbarátkozni, az írásod lényegével viszont mélyen egyetértek. engem is elkapott ez a fíling, különösen, mióta "gasztroblogom" van, hogy megőrizzem "anyukám ízeit". és bár ezt a fánkos bejegyzésednél olvastam, de nálam ide is tartozik ez a bizonyos örömömben ugrálás, amikor úgy sikerül, mint az övé :) és ezekben az esetekben nem hat meg, hogy esetleg nem "trendi".

diobisztro 2011.02.04. 18:41:13

@eszterlánc21:
Teljesen igaz! Tudod, azon gondolkodtam minap, ha mondjuk szerdán délben éhes vagyok, ritkán jut eszembe valamilyen szuflé a'la..akárhogy , de egy jó sült vagy főzelék, arra rá tudok kívánni:) ..és persze a szuflénak valahogyan módon is megvan a maga ideje és helye:D
süti beállítások módosítása